Monday, September 28, 2009

last day 2001..

Posted by Hafiz Richard

hari itu cuaca begitu mendung..
adakah cuaca juga berperasaan seperti ku..
hiba..
sedih..
kecewa..

semenjak dua menjak ini aku selalu termenung..
perlukah aku bercakap dengannya..
meluahkan isi hatiku..
tetapi..
aku begitu muda..
dan tidak mampu dan berani untuk bercakap dengannya..
lagi pun, dia begitu benci dengan ku..
dua tahun aku mengenalinya..
1999 kali pertama melihatnya..
2001 iaitu tahun ini, mungkin, kali terakhir aku melihatnya..
aku pun pergi ke sekolah seperti biasa..

aku nampak kelibatnya..
aku merenung dirinya..
tetapi, renungan ku tidak pernah berbalas..
hanya jelingan tajam yang penuh kebencian ku terima..
tetapi aku tidak malu..
dan tidak peduli sama sekali..
tetap ku tatap rupanya yang begitu indah..
aku hanya mendiamkan diri..

hafiz, ko tau x nasuha nak pindah?

hah, yeke.. xtau.. dia nak pindah mane?

xtau la.. shah alam kot..

masa itulah aku mengetahui dia akan berpindah..
ku lihat rakan-rakannya mengucapkan selamat tinggal kepadanya..
walaupun bukan hari itu dia akan pindah..
tetapi..
kesedihan tetap menghantui perasaanku..
aku hanya tunduk dan melangkah ke kelas ku..

keesokan harinya, aku tidak melihat langsung kelibat bayang dia..
ku tanya rakan-rakannya..
mereka mengatakan dia sudah berpindah..
kurasakan langit menghempap tubuhku..
badan ku lemah..
titisan air mata merayu-rayu hendak mengalir dari mataku....
ahhh..
aku harus tahan..
aku lelaki..
aku hanya mendiamkan diri..
perlahan.. ku melangkah ke kelas ku..

malam itu, sewaktu keseorangan..
aku termenung sekali lagi..
mengenang memori manis dan pahit sewaktu mengenalinya..
dan..
terasa laju..
titisan-titisan air mata mengalir di pipi ku..

sudah beberapa bulan peristiwa itu berlaku..
dan, hari itu adalah hari sukan..
aku lepak dikelas ku..
tiba2, kawanku datang menemui ku..

hafiz, aku nampak nasuha..

aku tekejut..
happy juga..
dapat tengok balik wajah wanita yang selalu ku tatap dulu..
aku pun lantas turun untuk mencarinya..
ku ke padang..
melihat sekeliling..
ramainya orang..
aku ternampak kelibat sahabatnya..

wei, nampak nasuha x?

oh, ade tadi, tapi dia dah balik.. lagipun dia cakap dia xnak jumpa ko..

aku senyap..
dan terus membisu..
hatiku mula tawar..
dan..
ku mula cuba untuk melupainya..

di dalam bas, aku duduk dengan rakan-rakanku..
dat time, i'm a happy guy..
dah lupa dah perkara lama..
aku bernyanyi lagu nasyid..
aku ingat lagi peristiwa itu..

sebelum diijabkabulkan, syariat tetap membataskan..
pelajari ilmu rumah tangga, agar kita lebih bersedia..
menuju hari yang bahagia..

hah, rumah tangga dengan nasuha la tu.. sampuk atul...

aku terdiam..
nape aku ingat balik kat dia..

eh, mana ade.. orang nyanyi suka2 je...

atul hanya senyum..
aku pun terdiam dan membisu..
sampai dirumah nenekku, taya jumpa aku..

hafiz, nasuha kirim salam..

sekali lagi..

nak sindir aku xpayah ar.. aku tau dia xsuka kat aku..

aku balas kata2 itu kepada taya.. taya cuba meyakinkan aku tapi
aku terus melangkah ke rumah..
aku termenung..
Nur Nasuha Farahi bte. Mattar..
mengapa begitu sukar untuk aku melupakan nama ini..
akhirnya.. aku terlena diruang tamu nenekku..

3 comments:

Bobo =) said...

asal mcm flash back je doe?
and flashback ni x end dgn heppy..
mcm koyak plak~

koyak spender :D

nghaha..
dah mood aku ngah koyak tetiba..
citer kene koyak gak..
mmg flashback ar..
:-D